Dialoog raamatukogu külastajaga (01.–31.10.2020)
Raamatukogu – see on võimalusterohke info-ja kogukonnakeskus, mis on kõigile seniajani tasuta. Kuidas hallata erinevaid sihtrühmi ja pakkuda muutuvas maailmas kõigile just neile huvi pakkuvat?
Raamatukogu keskkonna arendamine tähendab vajadust täiendada ja lihtsustada erinevate andmete ja materjalide kättesaadavust, aga samas on vaja teada inimeste ootusi. Selle tarvis saigi tehtud lugejauuring, kust saadud vastused annaksid meile võimaluse ka oma tööle värskema pilguga vaadata, samas kaasates arenguprotsessi lugejaid ja nende vaatenurka. Üle Tapa valla oli küsimustele vastajaid 217, s.o 6,6% eelmise aasta lugejatest. Allpool lühike kokkuvõte koos diagrammidega.
Missuguseid raamatukogu poolt pakutavaid teenuseid kasutate?
Kõik vastajad pidasid peamiseks oluliseks teenuseks raamatute ja ajakirjade kojulaenutamist. Tähtsal kohal oli raamatukogu poolt korraldatavatest üritustest osavõtmine. Olulisel kohal oli ka printimisteenuse ja kohapeal lugemise võimaluse kasutamine. Endiselt on osadel inimestel vajadus kasutada internetipunkti arvuteid.Vt graafik 1.
Rahulolu raamatukogu lahtiolekuaegadega?
Raamatukogude lahtiolekuaegadega oldi enamjaolt rahul: Tamsalu 98%, Jäneda 97%, Saksi 95%, Tapa 94,6%, Assamalla 88%, Vajangu 87%, Lehtse 70%. Vt galeriid diagrammidega. Uuest aastast saab Tapa raamatukogust tänu raamatulaenutuskapile tellitud raamatuid kätte ööpäevaringselt ja kontaktivabalt (eeldatavasti juba veebruarist). Ööpäevaringselt saab raamatuid tagastada Tapa ja Tamsalu raamatukogudes juba täna ning peagi jõuab tagastuskast ka Lehtse raamatukogusse. See kõik annab lugejatele suurema vabaduse raamatute laenamiseks/tagastamiseks.
Kas olete rahul raamatukogu kogude koostisega?
Probleemid on teada — uudiskirjanduse eksemplaarsus peaks olema suurem. Siin seavad tellimuse mahule piirangud eelkõige ikkagi rahalised vahendid. Lugejate rahulolu protsentides (väga rahul, rahul, OK ) — Tapa 93/94%, Saksi 91%, Jäneda 87%, Tamsalu 84%, Assamalla 72%, Vajangu 67%, Lehtse 65%. Vt galeriid diagrammidega.
Kuidas olete rahul soovitud raamatu ooteaja pikkusega?
Nii väga, kui me ka ei sooviks, meie rahalised võimalused seavad teatud piirid raamatute tellimisele. Nimetuste arvuga võib rahul olla, kuid eksemplaarsust pole tulevikuski suurendada võimalik. Ja seetõttu tekivad mõnele uuele ja populaarsele raamatutele tahes tahtmata ootejärjekorrad. Vt galeriid diagrammidega.
Missuguseid informatsioonikanaleid eelistate kasutada, saamaks infot raamatukogus toimuva kohta?
Enim „jah“ vastuseid kogusid isiklik suhtlus, veebileht, e‑post ja sotsiaalmeedia. Seega on kõige olulisemad isiklik suhtlus ja meediast info hankimine. Vt graafik 2.
Personali teeninduskvaliteet – kompetentsus, teenuste kättesaamise kiirus, sõbralikkus?
Oleme tänulikud meie lugejatele, kes meie püüdu pakkuda heal tasemel teenust on ka kõrgelt hinnanud. Tänusõnu jätkus kõigi seitsme raamatukogu töötajaile. See teeb meile suurt rõõmu! Külastajate tänusõnad innustavad meid tulevikuski hästi töötama ning leidma uusi lahendusi. Ja nendele lugejatele, kes juhtisid tähelepanu mõnes raamatukogus olevale puudusele, samuti suur tänu. Vt galeriid diagrammidega.
Mida ootate raamatukogult?
Kindlasti huvitab raamatukogutöötajaid, millist raamatukogu lugejad tulevikus näha sooviksid. Siin on esikohal ikkagi lai kirjanduse valik ja teisele kohale jäi 24/7 kasutatav raamatukapp, ehk siis ikkagi maksimaalne mugavus kirjanduse kättesaamiseks. Rõõmustav on ka see, et ikka ja jälle oodatakse kohtumisi kirjanike, kunstnike ja muidu huvitavate inimestega ning kunsti- ja raamatunäituseid. Raamatukogult oodatakse ka lihtsalt mugavat ja mõnusat ajaveetmise kohta – mugavad istumiskohad, kohviautomaat. Samas peavad jääma ka vaiksed lugemis- ja töötamisalad ning ‑nurgakesed. Vt graafik 3.
Head lugejad, teie vastused olid meile olulised – need aitavad hinnata hetkeseisu ja vaadata koos tulevikku!